#روایات-مهدوی
✺بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم✺
روایـــــ?ــــات مهــــــدوے
☀️پیامبر اعظم(صلى الله علیه وآله):
«یَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ بُطُونُهُمْ آلِهَتُهُمْ، وَ نِساؤُهُمْ قِبْلَتُهُمْ، وَ دَنانیرُهُمْ دینُهُمْ، وَ شَرَفُهُمْ مَتاعُهُمْ، وَ لایَبْقى مِنَ الاْیمانِ اِلاّ اِسْمُهُ،
زمانى بر مردم خواهد آمد که شکم هایشان معبود آنها، و زنانشان قبله گاه آنها، و سرمایه شان دین آنهاست، و شرفشان را در معرض فروش قرار مى دهند و از ایمان جز نام آن باقى نمى ماند…».
(مردم که از این سخن، پس از برچیده شدن بساط بت پرستى در عصر رسول الله (صلى الله علیه وآله) بسیار متعجّب شده بودند پرسیدند:) یا رَسُولَ الله! اَیَعْبُدُونَ الاَْصْنامَ،
آیا امکان دارد که مسلمانان دوباره به بت پرستى روى آورند؟
قالَ: «نَعَمْ، کُلُّ دِرْهَم عِنْدَهُمْ صَنَمٌ»،
حضرت فرمودند: «بله (البتّه نه به شکل بت پرستان قبل از اسلام، بلکه) هر درهمى بتى براى آنها محسوب مى شود (و آنها را از یاد خدا غافل مى سازد!). [1]
در روایت دیگرى نیز مى خوانیم: «هنگامى که اوّلین درهم و دینار را ساختند، شیطان بسیار خوشحال شد و آنها را بر چشمش نهاد و سپس آنها را بوسید و گفت: شما نور چشمان من هستید! اگر از این پس انسانها بت پرستى نکنند، امّا شما را بپرستند، من غمى نخواهم داشت!».[2]
آنچه گفته شد یک نوع بت پرستى است که در عصر ما رواج دارد و بت پرستى أشکال دیگرى هم دارد که تعریف کامل آن در جمله زیر آمده است: «کُلُّما شَغَلَکَ عَنِ اللهِ فَهُوَ صَنَمُکَ، هر چیزى که تو را از یاد خدا باز دارد آن بت توست».
اگر بعضى از دلها را بشکافیم بُتخانه بزرگى خواهد بود! دلى کعبه پروردگار است که جز خدا در آن دل نباشد و اگر غیر خدا را هم بخواهد، در راستاى رضایت خداوند باشد.
امّا در مورد هدف دوم نیز باید توجّه داشت که شیطان مفهوم وسیعى دارد، زیرا شیطان به معناى یک موجود طغیانگر در برابر خداوند است، بنابراین پیروى از هر موجودى که در برابر خداوند طغیانگرى مى کند پیروى از شیطان است. حتّى گوش فرادادن به هر سخنى اطاعت از صاحب آن سخن شمرده مى شود، اگر آن سخن براى رضاى خدا باشد، عبادت الهى محسوب مى شود و اگر در راه خلاف باشد، عبادت شیطان است.[3]
_______________________
_______________________
??1-بحار الانوار: ج22، صفحه 453
??2-بحار الانوار: ج70، صفحه 137
??3-میزان الحکمة: باب 2496، حدیث 11352، (ج6، ص19)